کوسه فاسد غذای محلی ایسلند – هاکارل Hakarl

کوسه فاسد غذای محلی ایسلند – هاکارل Hakarl

ایسلندی ها یه غذای محلی دارن به اسم هاکارل که گوشت فاسد شده ی کوسه هست ، بوی ادرار و طعم آمونیاک میده.
وقتی که هزار سال پیش تو دوران وایکینگ ها مردم برای جنگ و ساخت کشتی و خونه ، تمام درخت های ایسلند رو قطع می کردن باعث میشن کشاورزی و دامداریشون نابود بشه و قحطی بیاد
برای همین مردم گرسنه مجبور میشن حتی لاشه کوسه ای که کنار ساحل دریا افتاده بوده رو بخورن ،
ولی بعدش که گوشت فاسد این کوسه رو از گشنگی می خورن براشون جالبه که این گوشته فاسد نه تنها خوراکیه تازه خیلیم خوشمزست
واسه همین خیلی شانسی این غذای هاکارل یاگوشت فاسد کوسه باب میشه و الانم به عنوان سوغاتی ایسلند تو فروشگاه ها و رستورانای ایسلند سرو میشه.

فیلم هاکارل در یوتیوب https://youtu.be/O2tRi5AvAqs

مهمترین چالش این غذا بوی ادراریه که میده که به دلیل آمونیاک بدن کوسه ایجاد می شه ، خیلی ها می گن اصلا نباید بو کنی و باید دماغتو بگیری و بخوری تا از مزه ی تندش لذت ببری
وقتی نام کشور ایسلند رو می شنویم اول از همه به یاد برف، یخ و وایکینگ ها می افتیم.
فرهنگ غذایی ایسلند غذا رو برای زنده موندن می دونه به همین خاطر همه غذاهای سنتی ایسلند و وایکینگ ها فقط برای زنده موندن و نجات از گرسنگی ساخته شدن.

هاکارل از گوشت کوسه گرینلندی به دست میاد ، وحشتناک ترین واقعیت در مورد کوسه گرینلندی اینه که گوشت تازه کوسه گرینلند انسان رو مسموم می کنه و بعد از تخمیر 6 ماهه میشه اون رو خورد.
تازه ی این گوشت بسیار سمیه چون دارای مقادیر زیادی اسید اوریک و اکسید تری متیل آمین هستش که اگه انسان بخوره باعث مسمومیت شدید ، ناراحتی روده و بیماری تنفسی و پوستی و حتی منجر به مرگ انسان میشه.

جالبه بدونید کوسه گرینلندی در حدود 400 سال زندگی می کنه که قطعا رکورد بیشترین طول عمر زندگی رو توی حیوانات داره که بعد کوسه گرینلندی ، نهنگ قطبی با عمر تقریبی 211 سال هست.
طول کوسه گرینلندی 7 متره و وزنشم 1200 کیلوگرم هست.

اما آماده سازی غذای هاکارل
روش سنتی ایسلندی برای تخمیر ، اینه که اول روده و سر بریده میشه ، سپس اون رو تو یه سوراخ کم عمق در ماسه ها دفن می کنن تا نمکسود بشه.
نمک سود کردن گوشت یکی از بهترین روش ها برای نگهداری طولانی مدت غذا بوده که از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مردم استفاده می کردن.
حدود 4 ماه طول میکشه تا تخمیر درست انجام بشه.
بعد از اون ، دوره خشک شدنه.
کوسه تو این مرحله قطعه قطعه و نواری و آویزان می شه تا خشک بشه.

اما واکنش افراد معروف به این غذا

مجری تلویزیونی و سرآشپز آمریکایی آنتونی بوردین ، هاکارل رو ، بدترین ، نفرت انگیزترین و وحشتناک ترین مزه ای که تاحالا خورده توصیف کرده.
این آقای آنتونی بوردین تو سال 2014 برای تحقیق راجع به غذاهای ایرانی اومده بود اصفهان و تهران که تو سی ان ان هم برنامش پخش شد و تو سال 2018 تو اتاق هتل با دار به خاطر افسردگی خودکشی کرد.
نفر بعدی
نیل اولیور ، باستان شناس اسکاتلندی توی یه برنامه مستند بی بی سی به اسم بررسی رژیم وایکینگ ، غذای هاکارل رو چشید ، آقای نیل اولیور طعم هاکارل رو چیزی شبیه “پنیر آبی اما صد برابر قوی تر” توصیف کرده.
پنیر آبی یا بلوچیز به پنیر کپک زده میگن ، که خوراکیه ، این پنیر کپک زده رو تو ایران یه سری رستورانا روی سیب زمینی سرخ کرده و سالاد میریزن.
نفر بعدی
آشپز برنامه آشپزی F Word ، آقای گوردون رامزی ، بعد از اینکه هاکارل رو جویید اون رو تف کرد.

این مطلب در تاریخ توسط نوشته شده است.
دسته بندی : کوسه

تلفن : 09356107101
تلفن : 02144208871

نظرات کاربران :

  1. وایکینگ ها انسان هایی سرسخت بودند که در مقابله با سختی و مشکلات لبخند می زدند ، توان تحمل سخت ترین شرایط را داشته و در قلب دشمنانشان وحشتی غیرقابل وصف ایجاد می کردند ، فرهنگ غذاییشون هم چالشی برای زنده ماندن نه چیزی برای لذت بردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *