ماهی سالمون ایرانی تقلبی

ماهی سالمون ایرانی تقلبی

سالمون ایرانی همون قزل آلاست که با رنگدونه گوشتش رو صورتی میکنن
پرورش ماهی سالمون توی هیچجای ایران امکان پذیر نیست به آب شور دریا احتیاج داره و سرمای بالایی نیاز داره که تو ایران همچین اقلیمی نداریم
سالمون ماهی دریای سردسیره ، به خصوص دریای شمال مابین انگلیس و نروژ ، ماهی اون منطقست و با شرایط اون منطقه میشه پرورش و تکثیر کردش
کشور نروژ سرامد پرورش و تکثیر این ماهیه 90درصد بازار ماهی سالمون دنیا در اختیار کشور نروژ هست.
رنگدونه های مجازی که به ماهی قزل آلا میدن برای اینه که گوشتش نارنجی شه
مثل رنگدونه بتاکاروتن که از هویج به دست میاد
یا رنگدونه لیکوپن که از گوجه فرنگی میسازنش
مقدار 30 تا 50 میلیگرم توی هرکیلوگرم جیره غذایی ماهی قزل آلا رنگدونه میریزن تا گوشتش نارنجی شه.
این رنگدونه های مجاز چون طبیعین ضرری برای بدن انسان ندارن و از خواص ماهی هم کم نمیکنه ، فقط رنگ ماهی رو تغییر میده و توی همه جای دنیا هم مرسومه این کار
حتی چون خواص آنتی اکسیدانی دارن تلفات ماهی رو کم می کنه و رشد ماهی رو افزایش میده و ایمنی ماهی رو بالاتر میبره و باعث استحکام عضله ماهی هم میشه
ولی این عجیبه که توی ایران قزل آلای رنگ شده رو به اسم سالمون میفروشن
هزینه ای که پرورش دهنده ی ماهی برای قزل آلای معمولی و قزل آلای رنگ شده می کنه تقریبا یکیه ولی تو بازار ، سالمون ایرانی رو تقریبا دو برابر قیمت قزل آلا میفروشنش.

اما فرق قزل آلا و سالمون
قزل آلا دهنش بزرگتر از سالمونه و انتهای دهنش ، چشمشو رد می کنه ولی سالمون کشیدگی انتهای دهنش به چشم نمیرسه
ماهی سالمون دم باریک و چنگال مانندی داره ولی دم قزل آلا صاف و پهنه
قزل آلا لکه ی سیاه بیشتری داره و بالا و پایین بدنش لکه سیاه داره ولی ماهی سالمون فقط بالاش لکه سیاه داره

ماهی سالمون پرورش و تکثیرش در هیچ نقطه ی ایران حتی سردترین نقطه مثل اردبیل شرایط پرورش و تکثیر ماهی سالمون رو نداره
ماهی سالمون ویژه ی دریای سردسیر به خصوص دریای شمال مابین انگلیس و نروژ ، ماهی اون منطقست و با شرایط اون منطقه میشه پرورش و تکثیر کردش
و کشور نروژ سرامد پرورش و تکثیر این ماهی هست
در ایران ماهی قزل آلا رو با خوراک های رنگی مورد تغذیه قرار میدن
رنگ ماهی عوض میشه به اسم ماهی سالمون در بازار به فروش میرسه
ماهی سالمون پرورشش در هیچجای ایران امکان پذیر نیست به آب شور دریا احتیاج داره ، سرمای بالا احتیاج داره
دلیل اینکه پرورش دهنده های ماهی قزل آلا میان این تقلب رو می کنن به این خاطره که ماهی قزل آلای رنگ شده رو دو برابر قیمت قزل آلای معمولی میفروشن و سودش زیاده براشون.
90درصد بازار ماهی سالمون دنیا در اختیار کشور نروژ هست.
رنگدانه های مجازی که به ماهی قزل آلا میدن برای اینکه گوشتش نارنجی شه ، رنگدانه بتاکارتن که از هویج به دست میاد
رنگدانه لیکوپن که از گوجه فرنگی میسازنش به مقدار 30 تا 50 میلیگرم در هرکیلوگرم جیره غذایی ماهی قزل آلا میریزن تا گوشتش نارنجی شه
این مواد چون طبیعین ضرری ندارن حتی چون خواص آنتی اکسیدانی دارن تلفات ماهی رو کم می کنه و رشد ماهی رو افزایش میده و ایمنی ماهی رو بالاتر میبره و باعث استحکام عضله ماهی هم میشه
رنگدانه های مجاز کیفیت ماهی رو پایین نمیارن و از خواص ماهی هم کم نمیکنه فقط رنگ ماهی رو تغییر میده و توی همه جای دنیا هم مرسومه این کار

شایعه :
اينها رنگ سانست يلو كه يه رنگ سنتزي هست و به پفك ميزنن رو به ماهي قزل ميخورونن و حتي به مرغ ها ميدن كه زرده تخم مرغ نارنجي بشه و اين يه تقلب آشكاره و سرطانزاست

سالمون فقط در اقیانوس آتلانتیک و در کشورهای نروژ و دانمارک پرورش می یابد و چیزی با عنوان سالمون ایرانی یا سالمون خزر وجود ندارد.
مصرف قزل آلای حاوی رنگ های خوراکی مجاز از نظر بهداشتی مشکلی ندارد.
هزینه ای که پرورش دهنده ی ماهی برای قزل آلای معمولی و قزل آلای رنگ شده می کنه تقریبا یکیه ولی تو بازار ، سالمون ایرانی رو تقریبا دو برابر قیمت قزل آلا میفروشنش.
رنگ بدن ماهی و میگو ویژگی بسیار مهمیه به همین دلیل برخی ها از مواد رنگ زا کاروتنوئیدها در خوراک این گونه از آبزیان استفاده می کنند که رنگ ماهی و میگو را صورتی رنگ می کند.

ماهی قرمزگوشت که به نام سالمون ایرانی فروخته می شود ، همان قزل آلا است که به گفته یک مقام بهداشتی در استان فارس رنگ گوشتش را قرمز کرده اند تا گرانتر فروخته شود.
سالمون شبیه قزل آلا، ولی گوشتش قرمز یا نارنجی پررنگ است که فروشندگان سودجو ، رنگدانه های طبیعی و رنگ های مصنوعی (مضر برای سلامتی) را به خورد قزل آلا می دهند تا جای سالمون فروخته شود.
سالمون فقط در نواحی آتلانتیک و در کشورهایی ، چون نروژ و دانمارک پرورش می یابد و چیزی با عنوان سالمون ایرانی یا سالمون خزر وجود ندارد.
چند سالی است که نوعی ماهی به صورت فیله با نام سالمون ایرانی فروخته می شود که تقلبی است.
هموطنان توجه کنند که در بازار ، سالمون های وکیوم شده و با مارک و بسته بندی های مخصوص کشور های آتلانتیک یا نروژ و دانمارک اصالت دارند و در غیر این صورت تقلبی و به دلیل استفاده تولیدکنندگان از رنگدانه های مصنوعی برای سلامتی مضر هستند.

مصرف قزل آلای حاوی رنگ های خوراکی مجاز از نظر بهداشتی مشکلی ندارد و تحت نظارت این سازمان است اما حقوق مصرف کنندگان درباره نامگذاری این نوع از ماهی باید رعایت شود.
در سالهای اخیر نوعی ماهی با عنوان سالمون ایرانی به صورت فیله در بازار فروخته می شود تفاوت رنگ گوشت آن با دیگر ماهیان ایرانی سبب شد تا در هفته های اخیر در فضای مجازی خبرهایی درباره استفاده از رنگ های مجاز برای تغییر رنگ گوشت آنها منتشر شود و عده ای عنوان کردند که سود جویان به دلیل گران بودن ماهی سالمون نروژی، ماهی قزل آلا را با استفاده از رنگدانه ها، به نام سالمون ایرانی می فروشند.
سالمون فقط در آبهای نواحی اقیانوس اطلس و در کشورهایی چون نروژ و دانمارک پرورش می یابد.
در ایران ماهی سالمون تولید نمی شود و آنچه که در بازار با عنوان ماهی سالمون ایرانی ، همان قزل آلای ایرانی است که به دلیل شباهت رنگ گوشت آن با سالمون نروژی با قیمت های بالاتری فروخته می شود.
رنگ بدن ماهی و میگو ویژگی بسیار مهمی برای این دو محصول به شمار می آید به همین دلیل در برخی مواقع مشاهده می شود که از مواد رنگ زا کاروتنوئیدها در خوراک این گونه از آبزیان مورد مصرف قرار می گیرد که رنگ ماهی را صورتی رنگ می کند.
با توجه به خصوصیت رنگدانه های کاروتنوئیدی ، پرورش دهندگان ماهی قزل آلا که اقدام به پروار ماهی در وزن های بالا می کنند ، در انتهای دوره پرورش از این رنگدانه ها که به صورت مجاز در کارخانجات خوراک آبزیان به خوراک افزوده می شود ، استفاده می کنند که باعث خوش رنگی گوشت و فیله ماهی قزل آلا می شود.
در مراکز عرضه باید بین قزل آلا و ماهی سالمون تفکیک قایل شوند و مصرف کننده باید بداند که چه نوع ماهی مصرف می کند بنابراین استفاده از عبارت هایی نظیر سالمون ایرانی برای قزل آلاهای یاد شده اشتباه است و می توان از عناوین دیگری که نشان دهنده گونه قزل آلا باشد استفاده کرد.
حتی برخی محصولات کشاورزی همچون گوجه فرنگی که دارای رنگ فراوان و آنتی اکسیدان است ، در کارخانجات خوراک آبزیان به پودر تبدیل می شود که می تواند موجب تغییر رنگ در گوشت نهایی ماهی و ماندگاری محصول نهایی شود که در آخر این ماهی هارا میتوانید در قالب کته یا قالب پیتزا بپزید.

این مطلب در تاریخ توسط نوشته شده است.
دسته بندی : حیوانات, غذا دریایی

تلفن : 09356107101
تلفن : 02144208871

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *